Radomir Konstantinović prelistava časopise – Knjiga prva, 1966 – 1969.

1,200.00 рсд

RADOMIR KONSTANTINOVIĆ PRELISTAVA ČASOPISE. Knj. 1, 1966-1969.
Priredili Gojko Tešić i Iva Tešić.
Šabac : Fondacija „Stanislav Vinaver“ ;
Beograd : Dan Graf, 2019 (Niš : Sven).
640 str. ; 22 cm¸
ISBN 978-86-6050-007-8 (karton sa omotom). Tiraž 500.
COBISS.SR-ID 280323596
Sabrana dela Radomira Konstantinovića ;
ǂtom ǂ23. Vinaverova biblioteka

Kultna emisija „Radomir Konstantinović prelistava časopise“ na Trećem programu Radio Beograda koja je živela svoj uzbudlјiv život od 11. novembra1966. do 16. januara 1980, ovde i sada, pretvorena je u tri čudesne, obimne knjige njegovih sabranih dela. Prvu čine tekstovi od 1966. do 1969. godine (ukupno ih je 75); drugu od 1970. do 1973 (79 blistavih esejističkih ostvarenja), a u treću je sabrano 78 tekstova pročitanih na talasima Trećeg programa od 1974. do 1980. godine – što je ukupno 232 eseja o književnosti, umetnosti (likovnoj, pozorišnoj, filmskoj), filozofiji, književnoj teoriji, estetici, teoriji kulture, svakodnevici itd. Ono što se na samom početku ove napomene mora naznačiti jeste da je emisija „Radomir Konstantinović prelistava časopise“ jedinstven fenomen ne samo srpske i jugoslovenskih literatura i kultura nego i fenomen koji je neprepoznatlјiv čak i u evropskim kulturama. Ovom emisijom-serijalom Radomir Konstantinović je u kontekstu srpske književnosti i filozofije, odnosno kulture i umetnosti, ostavio dubok trag koji se teško može nadmašiti.

Dok su kod nekih spisatelјa naznake „bilјeška“, „zapis“, susret sa „margine“ i srodne tvrdnje u stvari znaci eventualne brzine u radu, skromnosti, pa i glumlјene skromnosti – kod Radomira Konstantinovića „beleška“, „naknadna beleška“, „zapis“ i slično predstavlјaju uvijek, izričito, izabrano i volјno – poetičku odredbu. Radi se o uzdizanju kratke forme na nivo književno-kritičkog žanra. Poznato je da je u nadrealizmu, kako kod Bretona (u Nađjedna dugačka fusnota ispod teksta stranice predstavlјa najvažniji vid njegovog odgovora na pitanje „Ko sam ja?”) – tako eksplicitno i kod Marka Ristića – oporeknuta drugostepena vrijednost bilјeške koja ispod teksta pojašnjava neku njegovu „usputnu“ tvrdnju, onu koja nije zaslužila uvrštenje u glavni tok: – i kod Radomira Konstantinovića je „beleška“ uvijek u bitnom saodnosu sa polaznim, podsticajnim tekstom, ali on se kod njega samo podrazumijeva, „beleška“ ostaje i dalјe, u zamisli, „ispod teksta“, ali su prostorne, situacione oznake izgubile svaku važnost. Na margini, u zapisima, ovaj autor ispisuje nešto što se svojim nizanjem ispostavlјa kao jedna od značajnih njegovih teorijsko-kritičkih djelatnosti vremena. Pri tome Konstantinovićev tekst uvijek nosi svoj prepoznatlјivi, znani sjaj i lјepotu. Filozof, sociolog, moderni antropolog, književnik, teoretičar i kritičar ovdje je na djelu sučelјenja sa stavovima drugih mislećih savremenika. Treba vjerovati da su podsticaji moćni, jer su takvi i odgovori

Hanifa Kapidžić-Osmanagić